ו
דף הבית > מידעון > שכבת
מידעון שכבת - ו

למה אנחנו כל כך אוהבים חדרי בריחה?
אנחנו אוהבים לשחק ולפתור חידות. סרטים וסיפורים סוחפים, מרתקים אותנו ומפעילים לנו את הדמיון...
בחדר בריחה, יש לנו את ההזדמנות להיות הגיבורים הראשיים בסיפור!
ואם באמצעות חדר הבריחה גם נלמד משהו חדש? הרווחנו כפליים.
במהלך הקורס נלמד, נתכנן ונבנה חדר בריחה וירטואלי בפלטפורמות שונות.
למה אנחנו כל כך אוהבים חדרי בריחה?
אנחנו אוהבים לשחק ולפתור חידות. סרטים וסיפורים סוחפים, מרתקים אותנו ומפעילים לנו את הדמיון...
בחדר בריחה, יש לנו את ההזדמנות להיות הגיבורים הראשיים בסיפור!
ואם באמצעות חדר הבריחה גם נלמד משהו חדש? הרווחנו כפליים.
במהלך הקורס נלמד, נתכנן ונבנה חדר בריחה וירטואלי בפלטפורמות שונות.
חדרי בריחה וירטואלים

מתגורר ברמת גן נשוי ואב לשלושה ילדים. בעל תואר ראשון בהנדסת מחשבים ואלקטרוניקה ותואר שני בהוראה. מאחורי עשר שנים בתעשיית ההייטק בהן מילאתי תפקידי פיתוח חומרה ותוכנה במספר חברות סטארטאפ. בשנים האחרונות מלמד במרכזי מחוננים ומצטיינים מגוון תחומים כמו מתמטיקה, הצפנות, תכנות, אלקטרוניקה, מייקרינג ועוד. את שעות הפנאי המועטות משקיע בקולנוע, ספורט, מוזיקה וקצת שחמט.
הקורס עוסק בהתפתחות של מערכות שלטוניות וחברתיות. החל מתצורות שלטון קדומות ועד סוגיות
במערכות שלטוניות בימינו. הלימוד בקורס מבוצע באמצעות תרחישים - מצבים שונים שמונחים בפני
התלמידים, ושאותם עליהם לפתור בתנאי לחץ שונים: לעתים כנגד זמן קצוב, לעתים קבוצה כנגד קבוצה,
לעתים כנגד גורמים נסתרים.
באמצעות המחשות שכאלו נלמד על מערכות שלטוניות כגון מועצות, מלוכה, שלטון ייצוגי ועוד, כאשר
התלמידים עצמם הם מקבלי ההחלטות ומכווני המדיניות.
הקורס עוסק בהתפתחות של מערכות שלטוניות וחברתיות. החל מתצורות שלטון קדומות ועד סוגיות
במערכות שלטוניות בימינו. הלימוד בקורס מבוצע באמצעות תרחישים - מצבים שונים שמונחים בפני
התלמידים, ושאותם עליהם לפתור בתנאי לחץ שונים: לעתים כנגד זמן קצוב, לעתים קבוצה כנגד קבוצה,
לעתים כנגד גורמים נסתרים.
באמצעות המחשות שכאלו נלמד על מערכות שלטוניות כגון מועצות, מלוכה, שלטון ייצוגי ועוד, כאשר
התלמידים עצמם הם מקבלי ההחלטות ומכווני המדיניות.
תרחישי מציאות

בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מאוניברסיטת תל אביב. בעבר מדריך
וכותב מערכים ללימודי הבחינות הפסיכומטריות, ובעל רקע נרחב בהדרכה במסגרות שונות. עסק
בתחומי המשפטים וכן בהוצאה לאור ספרותית, בתרגום ובערכיה. כיום מלמד ומרצה במרכזי מחוננים
ובמסגרות נוספות עם דגש על קורסים בקרימינולוגיה ובלשות לנוער ובמשחקי תפקידים (די & די).
בזמנו הפנוי עוסק ביצירת משחקים לקהל בוגר וצעיר כאחד, בקריאה נרחבת במגוון תחומים ובגידולם
של שלושה כלבים.
כל סרט מתחיל מתסריט, וכל תסריט מתחיל מסיפור. ומאיפה מתחילים הסיפורים?
אחד המקורות שלנו לסיפורים הם אגדות. אגדות לילדים שכתבו המבוגרים. הקולנוע הוא מקום מצויין
לאגדות - העולם הקולנועי אוהב דמיון וצבע, ויצירת מציאות פנטסטית. במהלך השנים נעשו המון עיבודים
קולנועיים לאגדות ידועות, וחלקם שינו לגמרי את האגדה המקורית, כדי להביע מסר חדש.
בקורס ננצל את הקשר בין אגדות וקולנוע כדי ללמוד איך מספרים סיפור, איך כותבים תסריט. נצפה
בקטעים מסרטים על אגדות, נכיר את שפת הקולנוע, ונתנסה בכתיבה תסריטאית בהשראת האגדות- או
בביקורת עליהן.
כל סרט מתחיל מתסריט, וכל תסריט מתחיל מסיפור. ומאיפה מתחילים הסיפורים?
אחד המקורות שלנו לסיפורים הם אגדות. אגדות לילדים שכתבו המבוגרים. הקולנוע הוא מקום מצויין
לאגדות - העולם הקולנועי אוהב דמיון וצבע, ויצירת מציאות פנטסטית. במהלך השנים נעשו המון עיבודים
קולנועיים לאגדות ידועות, וחלקם שינו לגמרי את האגדה המקורית, כדי להביע מסר חדש.
בקורס ננצל את הקשר בין אגדות וקולנוע כדי ללמוד איך מספרים סיפור, איך כותבים תסריט. נצפה
בקטעים מסרטים על אגדות, נכיר את שפת הקולנוע, ונתנסה בכתיבה תסריטאית בהשראת האגדות- או
בביקורת עליהן.
אגדת קולנוע

תסריטאי ובמאי, בוגר בית הספר לקולנוע ע"ש סם שפיגל, מלמד קולנוע במרכזי מחוננים מאז 2002. גר בפרדס חנה, אבא לשני ילדים.
מאז ומתמיד צלמים חיפשו כיצד לתקן את התמונה שצילמו, להאיר או ליצור הדגשות והצללות, לבנות מדרג
בין הצבע השחור לבין הצבע הלבן, להדגיש את הצבעים שבתמונה ואת גווני הביניים. בעבר תיקון תמונה
דרש כניסה לחדר חושך ועבודה מאתגרת עם כימיקלים שונים ומשונים. כשבדרך כלל אין מקום לטעויות.
כיום עיבוד התמונה מתבצע בקלות מול מחשב, בחדר מואר ועם מלא מרווח לטעויות, כיוון שבכנות מהן
לומדים הכי הרבה...
במהלך הקורס נכיר את תוכנת הצילום האהובה על צלמים – לייטרום. נעמוד על ההבדל בינה לבין התוכנה
הנחשבת ל " אחותה הגדולה" והמוכרת יותר, פוטושופ . נצא לאתגרי צילום שונים, דרכם נלמד לצלם ולהביע
את עצמנו באמצעות הדימוי טוב יותר, בהמשך נחזור לכיתה על מנת לערוך את התמונות שצילמנו ולהוציא
מהן את המיטב.
מאז ומתמיד צלמים חיפשו כיצד לתקן את התמונה שצילמו, להאיר או ליצור הדגשות והצללות, לבנות מדרג
בין הצבע השחור לבין הצבע הלבן, להדגיש את הצבעים שבתמונה ואת גווני הביניים. בעבר תיקון תמונה
דרש כניסה לחדר חושך ועבודה מאתגרת עם כימיקלים שונים ומשונים. כשבדרך כלל אין מקום לטעויות.
כיום עיבוד התמונה מתבצע בקלות מול מחשב, בחדר מואר ועם מלא מרווח לטעויות, כיוון שבכנות מהן
לומדים הכי הרבה...
במהלך הקורס נכיר את תוכנת הצילום האהובה על צלמים – לייטרום. נעמוד על ההבדל בינה לבין התוכנה
הנחשבת ל " אחותה הגדולה" והמוכרת יותר, פוטושופ . נצא לאתגרי צילום שונים, דרכם נלמד לצלם ולהביע
את עצמנו באמצעות הדימוי טוב יותר, בהמשך נחזור לכיתה על מנת לערוך את התמונות שצילמנו ולהוציא
מהן את המיטב.
צילום ועיבוד תמונה

צלמת, יוצרת קולנוע, מתגוררת בתל אביב, אמא של אייר ואביתר. בוגרת המחלקה ל" אומנות הקולנוע
והטלוויזיה במכללה האקדמית ספיר". יוצרת בעיקר על נשים אבל לא רק, מיצירותיי הבולטות: " עיישה"
– סרט דוקומנטרי שעסק בסבתי, התערוכות " נשים באדום", " החיים החדשים" שהופיעו בפסטיבלי
צילום ואומנות שונים. בימים אלו עובדת על תערוכה חדשה שנקראת "איך מרכיבים פירוק?" שתציג
בפסטיבל הצילום הבינלאומי בתל אביב. השתתפתי בחממת הקולנוע העולמית " גרינהאוס" ובחממת
הנשים של הקרן החדשה לקולנוע. אקטיביסטית בנשמה, יושבת ראש עמותת " אחותי" למען נשים
בישראל, כותבת בעיתון "פוליטיקלי קוראת" על צילום ועל יצירתיות, מרצה לקולנוע ולצילום ושותפה
למיזם " אחיות לסרט" בסינמטק תל אביב. מורה משנת 2010 ומלמדת במסגרות לילדים ונוער מחונן
משנת 2012 .
קורס זה נועד לאפשר התנסות במיומנויות היצירה של אמנות הדרמה והמשחק, כחלק בלתי נפרד מהבנת
הנושא וכאמצעי לטיפוח החוויה היצירתית והביטחון לעמוד מול קהל. בקורס נתנסה במשחקי תיאטרון
ואימפרוביזציה, נטפח ונחזק את מיומנויות הריכוז, ההקשבה, הספונטניות, החשיבה היצירתית והיכולת
ליצור כקבוצה. משחקי התיאטרון והחימום יאפשרו היכרות וגיבוש ושיח רגשי. ניצור סצנות באלתור תוך
קבלת נתונים בסיסיים שונים, נלמד מה הרציונל של הפעולה הדרמטית- מצב רגשי, פעולה פסיכולוגית
ופעולה פיסית. נחקור את ארגז הכלים של עבודת השחקן ונגלה את הפרפורמר שבתוכנו.
קורס זה נועד לאפשר התנסות במיומנויות היצירה של אמנות הדרמה והמשחק, כחלק בלתי נפרד מהבנת
הנושא וכאמצעי לטיפוח החוויה היצירתית והביטחון לעמוד מול קהל. בקורס נתנסה במשחקי תיאטרון
ואימפרוביזציה, נטפח ונחזק את מיומנויות הריכוז, ההקשבה, הספונטניות, החשיבה היצירתית והיכולת
ליצור כקבוצה. משחקי התיאטרון והחימום יאפשרו היכרות וגיבוש ושיח רגשי. ניצור סצנות באלתור תוך
קבלת נתונים בסיסיים שונים, נלמד מה הרציונל של הפעולה הדרמטית- מצב רגשי, פעולה פסיכולוגית
ופעולה פיסית. נחקור את ארגז הכלים של עבודת השחקן ונגלה את הפרפורמר שבתוכנו.
חיית במה

שחקנית, מנחת קבוצות ודרמה תרפיסטית, בוגרת תואר ראשון בחוג לתיאטרון באוניברסיטת ת"א, לימודי דרמה תרפיה במכללת תל חי ופסיכותרפיה קבוצתית במכון לפסיכותרפיה בתיאטרון פלייבק.
שחקנית תיאטרון, מאלתרת ומנחה באנסמבל תיאטרון פלייבק "משחק מהחיים" 25 שנה. מנחה מזה שש שנים את אנסמבל תיאטרון פלייבק "רזוננס". מלמדת במכינה לתיאטרון במכללת מבח"ר בני ברק, מטפלת בנוער בסיכון טיפול פרטני וקבוצתי. מנחה קבוצות ילדים ונוער במסגרות חינוכיות שונות, תוך שימת דגש על תהליכים רגשיים ובשילוב אלמנטים מתחום התיאטרון, תיאטרון הפלייבק, הדרמה תרפיה והביבליותרפיה. בעשור האחרון עובדת עם קבוצות מחוננים ומצטיינים במרכזי מחוננים, בדגש על תהליכים רגשיים וחברתיים.
בחיי היומיום אנו משתמשים בחוכמת ההמונים במגוון תחומים. המידע הרב שמקיף אותנו, מאפשר לנו
ללמוד מניסיונם וכישרונותיהם של אחרים. יחד עם זאת, ננסה למצוא את הקול שלנו בתוך ים המידע
המקיף אותנו.בחלק הראשון של הקורס, נחווה חקר בקבוצות קטנות ונהפוך את המרחב הכיתתי למעבדת
חכמת המונים משלנו. בהמשך, נתבונן על החוויות החברתיות והלימודיות שצברנו, על המומחיות של כל
אחד מאיתנו בתחומים מסוימים ונעמיק את החקר בתחומי דעת שונים .
בחלק השני של הקורס, נלמד כלים שיסייעו לנו ליצור קליפים קצרים ולאחר מכן ניצור סרטוני עצות קצרים
בקבוצות קטנות - נכתוב, נצלם ונפיק סרטוני קליפים על התחומים שקרובים לליבנו.
בחיי היומיום אנו משתמשים בחוכמת ההמונים במגוון תחומים. המידע הרב שמקיף אותנו, מאפשר לנו
ללמוד מניסיונם וכישרונותיהם של אחרים. יחד עם זאת, ננסה למצוא את הקול שלנו בתוך ים המידע
המקיף אותנו.בחלק הראשון של הקורס, נחווה חקר בקבוצות קטנות ונהפוך את המרחב הכיתתי למעבדת
חכמת המונים משלנו. בהמשך, נתבונן על החוויות החברתיות והלימודיות שצברנו, על המומחיות של כל
אחד מאיתנו בתחומים מסוימים ונעמיק את החקר בתחומי דעת שונים .
בחלק השני של הקורס, נלמד כלים שיסייעו לנו ליצור קליפים קצרים ולאחר מכן ניצור סרטוני עצות קצרים
בקבוצות קטנות - נכתוב, נצלם ונפיק סרטוני קליפים על התחומים שקרובים לליבנו.
מכל מלמדי - על חוכמת ההמונים

בוגרת החוג לקולנוע וטלוויזיה של אוניברסיטת תל אביב ובעלת תעודת הוראה בתחום זה מהמכללה
להוראת טכנולוגיה ואומניות של סמינר הקיבוצים.
בעלת תעודה בלימודי פוטותרפיה – הצילום כמחולל שינויים רגשיים והתנהגותיים ביחידה ללימודי המשך
באוניברסיטת תל אביב.
מעל לעשור, שאני מלמדת תלמידים מחוננים, ובכל שנה אני לומדת מהתהליך הייחודי שנרקם בכל כיתה,
עוד על עולמו של הילד המחונן ועל כוחה של היצירה המשותפת.
במקביל להוראה, אני מרכזת את הפרויקט הארצי – "במה מחוננת ליצירה" של האגף למחוננים ולמצטיינים
בתחומי הקולנוע ותאטרון בשיתוף עם סינמטק תל אביב ותאטרון הבימה ומדריכת מורים ארצית בתחומים
אלה. מחברת הספר "כותבת את העולם" - ספר לנוער צעיר, הוצאת דני ספרים. 2018.
אנחנו משחקים.ות כדורגל, רוקדים.ות בלט, קוראים.ות ספר, פוגשים.ות חברים, לומדים.ות, מגרדים/ות
באף, מכינים.ות טוסט, כועסים.ות, מתרגשים.ות ישנים.ות, אף אחת מפעולות אלה לא הייתה אפשרית
אלמלא אותו מבנה אפור ורך השוקל קילו וארבע מאות גרם הנמצא בראשינו והוא חלק ממערכת העצבים.
המוח האנושי הוא המבנה המורכב ביותר הידוע לנו ביקום. הוא מאפשר לנו להשפיע על הסביבה ולשנותה,
ללכת על הירח, ליצור מוזיקה ואומנות, וכן לחקור ולשאול הודות עצמו, החיים והיקום. בקורס שלפנינו
נתוודע אל חקר המוח ומערכת העצבים והקשר בינם לבין ההתנהגות. נכיר את התאים המרכיבים אותו
ואת יחסי הגומלין בינהם, נלמד על הקשר בין מבנה המוח לזיכרון, דיבור זיהוי פרצופים ועוד, נתוודע
ליכולתו הייחודית של המוח להשתנות במצבים שונים, וכן על האפשרות שלנו להשפיע על המוח ועל
תפקודו.
אנחנו משחקים.ות כדורגל, רוקדים.ות בלט, קוראים.ות ספר, פוגשים.ות חברים, לומדים.ות, מגרדים/ות
באף, מכינים.ות טוסט, כועסים.ות, מתרגשים.ות ישנים.ות, אף אחת מפעולות אלה לא הייתה אפשרית
אלמלא אותו מבנה אפור ורך השוקל קילו וארבע מאות גרם הנמצא בראשינו והוא חלק ממערכת העצבים.
המוח האנושי הוא המבנה המורכב ביותר הידוע לנו ביקום. הוא מאפשר לנו להשפיע על הסביבה ולשנותה,
ללכת על הירח, ליצור מוזיקה ואומנות, וכן לחקור ולשאול הודות עצמו, החיים והיקום. בקורס שלפנינו
נתוודע אל חקר המוח ומערכת העצבים והקשר בינם לבין ההתנהגות. נכיר את התאים המרכיבים אותו
ואת יחסי הגומלין בינהם, נלמד על הקשר בין מבנה המוח לזיכרון, דיבור זיהוי פרצופים ועוד, נתוודע
ליכולתו הייחודית של המוח להשתנות במצבים שונים, וכן על האפשרות שלנו להשפיע על המוח ועל
תפקודו.
חקר המוח וההתנהגות

בעלת תואר שלישי בהיסטוריה ופילוסופיה של המדע, תואר שני בנוירוביולוגיה ותעודת הוראה בביולוגיה
מהאוניברסיטה העברית. עוסקת בהדרכת מורים.ות, כתיבת תוכניות לימוד והוראה. מעל 15 שנה
מלמדת במרכזי מחוננים.ות. אוהבת ללמוד וללמד, לשחק ברעיונות והגדרות (ולא רק ...)
ומשתדלת להתבונן בעולם במבט שואל.
מה אנו עושים כאשר חסר לנו חלק למשחק האהוב עלינו, או חלילה אם נשבר לנו משהו בבית? מה בנוגע
לכלי העבודה ההוא שחשבנו שיכול לעשות את חיינו קלים יותר, או אילו הידית הזו היתה טיפה יותר ארוכה
- כמה נוח וטוב היה יכול להיות אז..
הדפסה בתלת מימד היא טכנולוגיה מתפתחת אשר הופכת נפוצה ונגישה יותר בעשור האחרון ומשמשת
אנשי מקצוע וחובבנים למגוון יישומים ותחומי עניין. בעזרת הטכנולוגיה ניתן ליצור אבי-טיפוס, מודלים ומוצרים
מדויקים באופן עצמאי וללא תלות בהליכי ייצור יקרים ומורכבים. במהלך קורס הדפסה בתלת מימד נחשוב
פחות כצרכנים ויותר כיצרנים ונשאף להפוך את הרעיונות שלנו למציאות. במהלך קורס המבוא נבקש לפתח
חשיבה בתלת מימד הן במחשב והן מחוצה לו נכיר את הטכנולוגיה ואת האפשרויות השונות של הדפסה
בטכנולוגיית FDM ,נלמד לעבוד בסביבות שונות לתכנון בתלת מימד וכיצד לחשוב כשמתכננים - תחילה דרך
אתגרי תכנון ובנייה שונים.
מה אנו עושים כאשר חסר לנו חלק למשחק האהוב עלינו, או חלילה אם נשבר לנו משהו בבית? מה בנוגע
לכלי העבודה ההוא שחשבנו שיכול לעשות את חיינו קלים יותר, או אילו הידית הזו היתה טיפה יותר ארוכה
- כמה נוח וטוב היה יכול להיות אז..
הדפסה בתלת מימד היא טכנולוגיה מתפתחת אשר הופכת נפוצה ונגישה יותר בעשור האחרון ומשמשת
אנשי מקצוע וחובבנים למגוון יישומים ותחומי עניין. בעזרת הטכנולוגיה ניתן ליצור אבי-טיפוס, מודלים ומוצרים
מדויקים באופן עצמאי וללא תלות בהליכי ייצור יקרים ומורכבים. במהלך קורס הדפסה בתלת מימד נחשוב
פחות כצרכנים ויותר כיצרנים ונשאף להפוך את הרעיונות שלנו למציאות. במהלך קורס המבוא נבקש לפתח
חשיבה בתלת מימד הן במחשב והן מחוצה לו נכיר את הטכנולוגיה ואת האפשרויות השונות של הדפסה
בטכנולוגיית FDM ,נלמד לעבוד בסביבות שונות לתכנון בתלת מימד וכיצד לחשוב כשמתכננים - תחילה דרך
אתגרי תכנון ובנייה שונים.
תלת מימד

יונתן וורד מעצב בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי ״בצלאל״ והתוכנית ללימודי תרבות באוניברסיטה
העברית. מזה כמה שנים מלמד בתוכניות מחוננים בסביבות של ״מייקרים״. תחומי העיסוק והמחקר
כוללים מפגש אדם-חומר- מכונה, שיטות ייצור עצמי, אילתור מוקפד, טכנולוגיות חדשות ועוד. דוגל
בלמידה דרך התנסות ועשייה, שיתוף ועבודה קבוצתית.
אוהב לפרק ולהרכיב בזהירות, שואף לא לפחד ממכונה, חומר או טכניקה. מתרגש מפרוייקט או מוזיקה
חדשים ומשקיע את רוב הזמן הפנוי שלי באופניים.
תהיה זו הכרות עם השפה הקולנועית באמצעות התנסות בצילום ועריכת סרט קצר. הקורס יועבר רובו ככולו
בצורה מעשית וקבוצתית: נעבור דרך שלבי ההפקה השונים עד לסיום הסרט והקרנתו. ההפקה כולה
תתבצע ע"י התלמידות/ים: נכתוב תסריט, ונכין אותו לצילומים. נלהק את השחקנים/ות ואת שאר בעלי
התפקידים. נערוך חזרות, נכין תפאורה והלבשה, ונצא לצילומים. בסיום ההפקה נערוך, נוסיף מוסיקה
ופסקול, ו... נקרין את הסרט בפני קהל!
תהיה זו הכרות עם השפה הקולנועית באמצעות התנסות בצילום ועריכת סרט קצר. הקורס יועבר רובו ככולו
בצורה מעשית וקבוצתית: נעבור דרך שלבי ההפקה השונים עד לסיום הסרט והקרנתו. ההפקה כולה
תתבצע ע"י התלמידות/ים: נכתוב תסריט, ונכין אותו לצילומים. נלהק את השחקנים/ות ואת שאר בעלי
התפקידים. נערוך חזרות, נכין תפאורה והלבשה, ונצא לצילומים. בסיום ההפקה נערוך, נוסיף מוסיקה
ופסקול, ו... נקרין את הסרט בפני קהל!
קולנוע - הפקת סרט קצר

תסריטאי ובמאי, בוגר בית הספר לקולנוע ע"ש סם שפיגל, מלמד קולנוע במרכזי מחוננים מאז 2002. גר בפרדס חנה, אבא לשני ילדים.
בקורס זה התלמידים נחשפים לעקרונות במשפט וחקירה פליליים - ממה מורכבת עבירה [מעשה/הימנעות,
רכיב נפשי], מהן זכויותיו של חשוד, כיצד מנוהלת חקירה משטרתית, איך בודקים לממצאים כגון טביעות
אצבע, כיצד מפענחים צפנים בסיסיים, איך פוסלים או מאששים חשדות, וכיצד מכינים תיק אישום. כל זאת,
באמצעות חקירה אותה מנהלים התלמידים עצמם על בסיס מידע הנמסר להם במסגרת השיעורים:
התלמידים יבדקו טביעות אצבע, יחקרו חשודים, יבדקו ממצאים, יסיקו מסקנות ממצאים, יפתרו חידות
לוגיות, ילמדו להעלות השערות ולבסס או להפריך תיאוריות, והכל במטרה למצוא את האשם או האשמים
.בפרשיות אותן נחקור
בקורס זה התלמידים נחשפים לעקרונות במשפט וחקירה פליליים - ממה מורכבת עבירה [מעשה/הימנעות,
רכיב נפשי], מהן זכויותיו של חשוד, כיצד מנוהלת חקירה משטרתית, איך בודקים לממצאים כגון טביעות
אצבע, כיצד מפענחים צפנים בסיסיים, איך פוסלים או מאששים חשדות, וכיצד מכינים תיק אישום. כל זאת,
באמצעות חקירה אותה מנהלים התלמידים עצמם על בסיס מידע הנמסר להם במסגרת השיעורים:
התלמידים יבדקו טביעות אצבע, יחקרו חשודים, יבדקו ממצאים, יסיקו מסקנות ממצאים, יפתרו חידות
לוגיות, ילמדו להעלות השערות ולבסס או להפריך תיאוריות, והכל במטרה למצוא את האשם או האשמים
.בפרשיות אותן נחקור
קרימינולוגיה ובלשות

בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מאוניברסיטת תל אביב. בעבר מדריך
וכותב מערכים ללימודי הבחינות הפסיכומטריות, ובעל רקע נרחב בהדרכה במסגרות שונות. עסק
בתחומי המשפטים וכן בהוצאה לאור ספרותית, בתרגום ובערכיה. כיום מלמד ומרצה במרכזי מחוננים
ובמסגרות נוספות עם דגש על קורסים בקרימינולוגיה ובלשות לנוער ובמשחקי תפקידים (די & די).
בזמנו הפנוי עוסק ביצירת משחקים לקהל בוגר וצעיר כאחד, בקריאה נרחבת במגוון תחומים ובגידולם
של שלושה כלבים.
הידעתם/ן שמתוך 930 מקבלי פרס נובל רק 57 היו נשים ומתוכן 22 מדעניות בלבד. האם זה מפני
שלגברים שרירים מפותחים יותר ומוח גדול יותר? או שמא הסיבה נעוצה בכך שלימוד מדעים נחשב כלא
נשי, ופאסיביות ובכי-כן. ובנים מה איתם? האם הם יכולים להישאר בבית ולטפל בילדים במקום לפתח
קריירה? לבשל אך לא להיות שפים, לבכות כשכואב? ללבוש וורוד? האם מצב זה הינו כורח המציאות או
שמא ניתן להשפיע ולשנות אותו? למה בעצם לשנות אותו? מה אנחנו יכולים להרוויח משינוי המצב, ומה
ניתן להפסיד? מחקרים מראים כי בנות ובנים נוטות לאמץ את תפקידם הסטראוטיפי כבר מגיל צעיר ביותר.
במהלך הקורס ננסה לזהות את התפיסות הסטראוטיפיות הסמויות המקיפות את כולנו: נבחן פרסומות
למשל, קונפלקס תלמה 'אלופים', ננתח אגדות ילדים וסרטים, נעיין בספרי לימוד, נתבונן בחנויות צעצועים,
במשחקים המיועדים לבנות ולבנים נחקור את סביבתנו ונעלה שאלות ותהיות בנוגע למאפיינים של ילדות
וילדים, כך שנוכל להרחיב את גבולות המגדר ולממש את הפוטנציאל האישי הגלום בכל אחת ואחד
מאתנו.
הידעתם/ן שמתוך 930 מקבלי פרס נובל רק 57 היו נשים ומתוכן 22 מדעניות בלבד. האם זה מפני
שלגברים שרירים מפותחים יותר ומוח גדול יותר? או שמא הסיבה נעוצה בכך שלימוד מדעים נחשב כלא
נשי, ופאסיביות ובכי-כן. ובנים מה איתם? האם הם יכולים להישאר בבית ולטפל בילדים במקום לפתח
קריירה? לבשל אך לא להיות שפים, לבכות כשכואב? ללבוש וורוד? האם מצב זה הינו כורח המציאות או
שמא ניתן להשפיע ולשנות אותו? למה בעצם לשנות אותו? מה אנחנו יכולים להרוויח משינוי המצב, ומה
ניתן להפסיד? מחקרים מראים כי בנות ובנים נוטות לאמץ את תפקידם הסטראוטיפי כבר מגיל צעיר ביותר.
במהלך הקורס ננסה לזהות את התפיסות הסטראוטיפיות הסמויות המקיפות את כולנו: נבחן פרסומות
למשל, קונפלקס תלמה 'אלופים', ננתח אגדות ילדים וסרטים, נעיין בספרי לימוד, נתבונן בחנויות צעצועים,
במשחקים המיועדים לבנות ולבנים נחקור את סביבתנו ונעלה שאלות ותהיות בנוגע למאפיינים של ילדות
וילדים, כך שנוכל להרחיב את גבולות המגדר ולממש את הפוטנציאל האישי הגלום בכל אחת ואחד
מאתנו.
מגדר - לפרוץ את הגבולות

בעלת תואר שלישי בהיסטוריה ופילוסופיה של המדע, תואר שני בנוירוביולוגיה ותעודת הוראה בביולוגיה
מהאוניברסיטה העברית. עוסקת בהדרכת מורים.ות, כתיבת תוכניות לימוד והוראה. מעל 15 שנה
מלמדת במרכזי מחוננים.ות. אוהבת ללמוד וללמד, לשחק ברעיונות והגדרות (ולא רק ...)
ומשתדלת להתבונן בעולם במבט שואל.
"אם יש לך ספרייה וגינה, יש לך כל צרכך." מרקוס טוליוס קיקרו
במהלך השנה האחרונה, כחלק מהשינויים המרגשים והמשמחים שחלו במבנה של מרכז עמית, הפך אחד
מהחדרים בקומת הכניסה לספרייה משלנו.
הקורס ישלב בתוכו שני תחומים – כתיבה יוצרת ופיתוח הספרייה החדשה במרכז עמית.
נחקור ביחד את תפקידיה של הספרייה כמקום שמשמר את הידע ואת הסיפורים, נקרא ביחד טקסטים על
הנושא וכמובן – נכתוב סיפורים ושירים על מגוון הנושאים שיעלו במפגשים.
בנוסף, נחשוב ביחד כיצד נוכל אנחנו – כפרויקט לכבוד סיום כיתה ו' - להפוך את הספרייה החדשה של
מרכז עמית למקום שנעים להיפגש בו בהפסקות, לקרוא ולהחליף המלצות קריאה.
"אם יש לך ספרייה וגינה, יש לך כל צרכך." מרקוס טוליוס קיקרו
במהלך השנה האחרונה, כחלק מהשינויים המרגשים והמשמחים שחלו במבנה של מרכז עמית, הפך אחד
מהחדרים בקומת הכניסה לספרייה משלנו.
הקורס ישלב בתוכו שני תחומים – כתיבה יוצרת ופיתוח הספרייה החדשה במרכז עמית.
נחקור ביחד את תפקידיה של הספרייה כמקום שמשמר את הידע ואת הסיפורים, נקרא ביחד טקסטים על
הנושא וכמובן – נכתוב סיפורים ושירים על מגוון הנושאים שיעלו במפגשים.
בנוסף, נחשוב ביחד כיצד נוכל אנחנו – כפרויקט לכבוד סיום כיתה ו' - להפוך את הספרייה החדשה של
מרכז עמית למקום שנעים להיפגש בו בהפסקות, לקרוא ולהחליף המלצות קריאה.
על סיפורים וספריות

בוגרת החוג לקולנוע וטלוויזיה של אוניברסיטת תל אביב ובעלת תעודת הוראה בתחום זה מהמכללה
להוראת טכנולוגיה ואומניות של סמינר הקיבוצים.
בעלת תעודה בלימודי פוטותרפיה – הצילום כמחולל שינויים רגשיים והתנהגותיים ביחידה ללימודי המשך
באוניברסיטת תל אביב.
מעל לעשור, שאני מלמדת תלמידים מחוננים, ובכל שנה אני לומדת מהתהליך הייחודי שנרקם בכל כיתה,
עוד על עולמו של הילד המחונן ועל כוחה של היצירה המשותפת.
במקביל להוראה, אני מרכזת את הפרויקט הארצי – "במה מחוננת ליצירה" של האגף למחוננים ולמצטיינים
בתחומי הקולנוע ותאטרון בשיתוף עם סינמטק תל אביב ותאטרון הבימה ומדריכת מורים ארצית בתחומים
אלה. מחברת הספר "כותבת את העולם" - ספר לנוער צעיר, הוצאת דני ספרים. 2018.
בקורס פיזי/דיגיטלי נשלב עבודת מלאכה סדנאית עם רכיבים מכניים ואלקטרוניים וניצור מגוון של פרויקטים
דרך אתגרים קצרים (כשבוע עד שלושה שבועות) כחלק מתהליך עבודה ניסיוני- חקרני. במהלך הקורס נכיר
מגוון כלי עבודה, טכניקות וחומרים שונים על מנת לכונן בסיס ידע חומרי ותכנוני. בכל שלב נשאף לדלג בין
הפיזי לדיגיטלי ובחזרה וננסה לשלב בין השניים בתרגילים השונים. בעזרת התנסויות אלו נשאף להסיר את
החשש ולעודד סקרנות ויצירתיות בעבודה סדנאית, עקרונות עבודה נכונים ועוד.
בקורס פיזי/דיגיטלי נשלב עבודת מלאכה סדנאית עם רכיבים מכניים ואלקטרוניים וניצור מגוון של פרויקטים
דרך אתגרים קצרים (כשבוע עד שלושה שבועות) כחלק מתהליך עבודה ניסיוני- חקרני. במהלך הקורס נכיר
מגוון כלי עבודה, טכניקות וחומרים שונים על מנת לכונן בסיס ידע חומרי ותכנוני. בכל שלב נשאף לדלג בין
הפיזי לדיגיטלי ובחזרה וננסה לשלב בין השניים בתרגילים השונים. בעזרת התנסויות אלו נשאף להסיר את
החשש ולעודד סקרנות ויצירתיות בעבודה סדנאית, עקרונות עבודה נכונים ועוד.
היי טק - לואו טק (סדנת מייקרים)

יונתן וורד מעצב בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי ״בצלאל״ והתוכנית ללימודי תרבות באוניברסיטה
העברית. מזה כמה שנים מלמד בתוכניות מחוננים בסביבות של ״מייקרים״. תחומי העיסוק והמחקר
כוללים מפגש אדם-חומר- מכונה, שיטות ייצור עצמי, אילתור מוקפד, טכנולוגיות חדשות ועוד. דוגל
בלמידה דרך התנסות ועשייה, שיתוף ועבודה קבוצתית.
אוהב לפרק ולהרכיב בזהירות, שואף לא לפחד ממכונה, חומר או טכניקה. מתרגש מפרוייקט או מוזיקה
חדשים ומשקיע את רוב הזמן הפנוי שלי באופניים.
בתיאטרון הפלייבק, הסיפורים האישיים של חברי הקבוצה הופכים למחזות קצרים. כך, המספר את עצמו
במרכז, חווה כי הקשיבו לו ומקבל ערך תרפויטי ומשמעותי מהתהליך, והשחקנים חווה מתנסים בלשחק
ולביים בעת ובעונה אחת. הסיפור האישי מהדהד בקרב חברי הקבוצה ודרכו עולים חוויות ותובנות נוספות,
היוצרות מסגרת עבודה קבוצתית מכילה וחווייתית, ומזמינות מקום לשותפות, אינטימיות וביטחון.
תיאטרון הפלייבק הינו כלי עוצמתי ויצירתי המשפר מיומנויות הקשבה ואמפטיה ויכולת להיכנס לנעלי
האחר. הקורס מבוסס על לימודי אימפרוביזציה, לימוד מבנה הסיפור וזיהוי לב הסיפור והשיא שלו, עבודה
עם קונפליקטים פנימיים וחיצוניים , עבודת אנסמבל, מושגים בסיסיים מעולם הפסיכולוגיה כמו: הצל, האיד
והסופר אגו, אינטגרציה בין חלקים בתוכנו ועבודה עם דימויים ומטאפורות.
במסגרת הקורס יתגלו הנושאים והתמות המעסיקים את הקבוצה, בהשראתם תינתן האפשרות לכתוב
סצנות ולהעלותן בסיום הקורס. כמו כן, יעלה מופע תיאטרון פלייבק על פי סיפורי הקהל.
בתיאטרון הפלייבק, הסיפורים האישיים של חברי הקבוצה הופכים למחזות קצרים. כך, המספר את עצמו
במרכז, חווה כי הקשיבו לו ומקבל ערך תרפויטי ומשמעותי מהתהליך, והשחקנים חווה מתנסים בלשחק
ולביים בעת ובעונה אחת. הסיפור האישי מהדהד בקרב חברי הקבוצה ודרכו עולים חוויות ותובנות נוספות,
היוצרות מסגרת עבודה קבוצתית מכילה וחווייתית, ומזמינות מקום לשותפות, אינטימיות וביטחון.
תיאטרון הפלייבק הינו כלי עוצמתי ויצירתי המשפר מיומנויות הקשבה ואמפטיה ויכולת להיכנס לנעלי
האחר. הקורס מבוסס על לימודי אימפרוביזציה, לימוד מבנה הסיפור וזיהוי לב הסיפור והשיא שלו, עבודה
עם קונפליקטים פנימיים וחיצוניים , עבודת אנסמבל, מושגים בסיסיים מעולם הפסיכולוגיה כמו: הצל, האיד
והסופר אגו, אינטגרציה בין חלקים בתוכנו ועבודה עם דימויים ומטאפורות.
במסגרת הקורס יתגלו הנושאים והתמות המעסיקים את הקבוצה, בהשראתם תינתן האפשרות לכתוב
סצנות ולהעלותן בסיום הקורס. כמו כן, יעלה מופע תיאטרון פלייבק על פי סיפורי הקהל.
תיאטרון פלייבק

שחקנית, מנחת קבוצות ודרמה תרפיסטית, בוגרת תואר ראשון בחוג לתיאטרון באוניברסיטת ת"א, לימודי דרמה תרפיה במכללת תל חי ופסיכותרפיה קבוצתית במכון לפסיכותרפיה בתיאטרון פלייבק.
שחקנית תיאטרון, מאלתרת ומנחה באנסמבל תיאטרון פלייבק "משחק מהחיים" 25 שנה. מנחה מזה שש שנים את אנסמבל תיאטרון פלייבק "רזוננס". מלמדת במכינה לתיאטרון במכללת מבח"ר בני ברק, מטפלת בנוער בסיכון טיפול פרטני וקבוצתי. מנחה קבוצות ילדים ונוער במסגרות חינוכיות שונות, תוך שימת דגש על תהליכים רגשיים ובשילוב אלמנטים מתחום התיאטרון, תיאטרון הפלייבק, הדרמה תרפיה והביבליותרפיה. בעשור האחרון עובדת עם קבוצות מחוננים ומצטיינים במרכזי מחוננים, בדגש על תהליכים רגשיים וחברתיים.
מהרגע הראשון בו הגיח ה" סמארטפון", עולם הצילום השתנה. יותר ויותר פסטיבלי צילום ואומנות ברחבי
העולם משלבים תערוכות תמונות שצולמו בטלפון הנייד. במהלך השיעורים נצא להתנסות בז'אנרים שונים
מעולם הצילום, נלמד על חשיבות האור והחושך, הגלוי והנסתר, הצבע, הקומפוזיציה, צילום פורטרט או נוף
ועוד. לסיום נלמד לערוך את התמונות שצילמנו כך שנוציא מהן את המיטב. בסוף הקורס נעבוד על תערוכת
צילומים קבוצתית דרך נושא על שנבחר, כאשר כל אחד מהתלמידים יעניק לו פרשנות אישית לפי ראות
עיניו.
מהרגע הראשון בו הגיח ה" סמארטפון", עולם הצילום השתנה. יותר ויותר פסטיבלי צילום ואומנות ברחבי
העולם משלבים תערוכות תמונות שצולמו בטלפון הנייד. במהלך השיעורים נצא להתנסות בז'אנרים שונים
מעולם הצילום, נלמד על חשיבות האור והחושך, הגלוי והנסתר, הצבע, הקומפוזיציה, צילום פורטרט או נוף
ועוד. לסיום נלמד לערוך את התמונות שצילמנו כך שנוציא מהן את המיטב. בסוף הקורס נעבוד על תערוכת
צילומים קבוצתית דרך נושא על שנבחר, כאשר כל אחד מהתלמידים יעניק לו פרשנות אישית לפי ראות
עיניו.
נקודת מבט

צלמת, יוצרת קולנוע, מתגוררת בתל אביב, אמא של אייר ואביתר. בוגרת המחלקה ל" אומנות הקולנוע
והטלוויזיה במכללה האקדמית ספיר". יוצרת בעיקר על נשים אבל לא רק, מיצירותיי הבולטות: " עיישה"
– סרט דוקומנטרי שעסק בסבתי, התערוכות " נשים באדום", " החיים החדשים" שהופיעו בפסטיבלי
צילום ואומנות שונים. בימים אלו עובדת על תערוכה חדשה שנקראת "איך מרכיבים פירוק?" שתציג
בפסטיבל הצילום הבינלאומי בתל אביב. השתתפתי בחממת הקולנוע העולמית " גרינהאוס" ובחממת
הנשים של הקרן החדשה לקולנוע. אקטיביסטית בנשמה, יושבת ראש עמותת " אחותי" למען נשים
בישראל, כותבת בעיתון "פוליטיקלי קוראת" על צילום ועל יצירתיות, מרצה לקולנוע ולצילום ושותפה
למיזם " אחיות לסרט" בסינמטק תל אביב. מורה משנת 2010 ומלמדת במסגרות לילדים ונוער מחונן
משנת 2012 .
עולם היצירה מאז ומתמיד היה פתוח להתנסויות ולהרפתקאות. כל טכנולוגיה חדשה סופחה במיידי אל תוך
יצירה בפיסול, בחומר ואז גם זלגו פנימה עולם המחשבים והאינטרנט.
בקורס נלמד ונגדיר לנו את מושגי היסוד של טכנולוגיה ואמנות, נבדיל בין סוגי המדייה שבהם יוצרים
עובדים - מתי הטכנולוגיה היא כלי ליצירה? אולי מרחב לתצוגה? נכיר את מערכת ההשראה הפרטית שלנו
ונפגוש אמנים ויוצרים שעשו מהלכי יצירה באמצעות טכנולוגיה.
נצלול להבין מה עלינו ללמוד כדי ליצור את הפרוייקט שלנו? תכנות, בקרה, עולם החיישנים .... ונבחר
אפקט או סוגה טכנולוגית כ די להפיח חיים ברעיון היצירתי שלנו ובמסר שאנו רוצים להעביר.
את הקורס מעבירים ארז דוכן ומיה שרבני.
ארז מגיע מרקע של הנדסה ומיה מתחום האמנות. המפגש ביניהם נולד בעקבות שיתוף פעולה ביצירת
אמנות ״מזבח טעימה״ שהוצגה בתערוכה ״קבלת קהל״ מרץ 2021 במוזיאון פתח תקווה לאמנות.
עולם היצירה מאז ומתמיד היה פתוח להתנסויות ולהרפתקאות. כל טכנולוגיה חדשה סופחה במיידי אל תוך
יצירה בפיסול, בחומר ואז גם זלגו פנימה עולם המחשבים והאינטרנט.
בקורס נלמד ונגדיר לנו את מושגי היסוד של טכנולוגיה ואמנות, נבדיל בין סוגי המדייה שבהם יוצרים
עובדים - מתי הטכנולוגיה היא כלי ליצירה? אולי מרחב לתצוגה? נכיר את מערכת ההשראה הפרטית שלנו
ונפגוש אמנים ויוצרים שעשו מהלכי יצירה באמצעות טכנולוגיה.
נצלול להבין מה עלינו ללמוד כדי ליצור את הפרוייקט שלנו? תכנות, בקרה, עולם החיישנים .... ונבחר
אפקט או סוגה טכנולוגית כ די להפיח חיים ברעיון היצירתי שלנו ובמסר שאנו רוצים להעביר.
את הקורס מעבירים ארז דוכן ומיה שרבני.
ארז מגיע מרקע של הנדסה ומיה מתחום האמנות. המפגש ביניהם נולד בעקבות שיתוף פעולה ביצירת
אמנות ״מזבח טעימה״ שהוצגה בתערוכה ״קבלת קהל״ מרץ 2021 במוזיאון פתח תקווה לאמנות.
כשאומנות וטכנולוגיה נפגשים

מתגורר ברמת גן נשוי ואב לשלושה ילדים. בעל תואר ראשון בהנדסת מחשבים ואלקטרוניקה ותואר שני בהוראה. מאחורי עשר שנים בתעשיית ההייטק בהן מילאתי תפקידי פיתוח חומרה ותוכנה במספר חברות סטארטאפ. בשנים האחרונות מלמד במרכזי מחוננים ומצטיינים מגוון תחומים כמו מתמטיקה, הצפנות, תכנות, אלקטרוניקה, מייקרינג ועוד. את שעות הפנאי המועטות משקיע בקולנוע, ספורט, מוזיקה וקצת שחמט.
משחר ההיסטוריה האדם היה צריך לדאוג למזון, מחסה וביגוד. בהמשך גם לתחבורה, טכנולוגיה ומותרות.
בעצם להשיג את הדברים שצריך בשביל הקיום שלנו – מה שנקרא כלכלה.
איך עושים את זה?
בקורס חוויתי ומפתיע נלמד על תפקידו של הכסף, איך הכל התחיל? נלך אחורה בזמן, נכיר את ההיסטוריה
של הכסף ונגיע עד לימינו עם מבט לעתיד (למטבע הדיגיטלי).
נבין מה זו עיסקה, למה מישהו רוצה לקנות משהו ולמה מישהו רוצה למכור?
איך משכנעים מישהו לקנות? או למכור לנו במחיר טוב יותר?
נלמד את מיומנויות המשא ומתן ונכיר דרכים להשיג את מבוקשינו, בלי מפסידים.
מה זה שוק? איך הוא נולד? נערוך סימולציה של שוק בכיתה, נבקר בשוק ונלמד איך הוא מתנהל.
בשביל מה יש בנק? מי מוכר כסף? האם כסף עולה כסף? האם כדאי לקנות כסף?
מה זו בורסה? נכיר חברות ונלמד מה הן עושות.
איך מרוויחים כסף? מה זו בעצם עבודה? ובאילו עוד דרכים ניתן להרוויח כסף?
מה עושים כשנכשלים? מה עושים שנגמר הכסף?
מה ההבדל בין נכס לחוב?
איך שומרים על הכסף? נלמד לנהל תקציב ומה אפשר לעשות עם כסף חוץ מלבזבז אותו..
נסיים את השנה בתרגיל מעשי מרתק שבו כל אחד ואחת יחוו את חווית היזמות, כל אחד ואחת לפי אופיו
ומה שיתאים לו/ה.
משחר ההיסטוריה האדם היה צריך לדאוג למזון, מחסה וביגוד. בהמשך גם לתחבורה, טכנולוגיה ומותרות.
בעצם להשיג את הדברים שצריך בשביל הקיום שלנו – מה שנקרא כלכלה.
איך עושים את זה?
בקורס חוויתי ומפתיע נלמד על תפקידו של הכסף, איך הכל התחיל? נלך אחורה בזמן, נכיר את ההיסטוריה
של הכסף ונגיע עד לימינו עם מבט לעתיד (למטבע הדיגיטלי).
נבין מה זו עיסקה, למה מישהו רוצה לקנות משהו ולמה מישהו רוצה למכור?
איך משכנעים מישהו לקנות? או למכור לנו במחיר טוב יותר?
נלמד את מיומנויות המשא ומתן ונכיר דרכים להשיג את מבוקשינו, בלי מפסידים.
מה זה שוק? איך הוא נולד? נערוך סימולציה של שוק בכיתה, נבקר בשוק ונלמד איך הוא מתנהל.
בשביל מה יש בנק? מי מוכר כסף? האם כסף עולה כסף? האם כדאי לקנות כסף?
מה זו בורסה? נכיר חברות ונלמד מה הן עושות.
איך מרוויחים כסף? מה זו בעצם עבודה? ובאילו עוד דרכים ניתן להרוויח כסף?
מה עושים כשנכשלים? מה עושים שנגמר הכסף?
מה ההבדל בין נכס לחוב?
איך שומרים על הכסף? נלמד לנהל תקציב ומה אפשר לעשות עם כסף חוץ מלבזבז אותו..
נסיים את השנה בתרגיל מעשי מרתק שבו כל אחד ואחת יחוו את חווית היזמות, כל אחד ואחת לפי אופיו
ומה שיתאים לו/ה.
חכמה פיננסית
